Oké dit recept is écht een aanrader! Het is redelijk snel klaar, het zit vol met eiwitten, vezels, ijzer en B-vitamines en het is echt HEEL lekker! Tenminste, als je van chili con carne houdt. Dit is alleen wel een andere versie, namelijk een vegetarische versie en niet met bruine bonen, maar met linzen 😍
Linzen bevatten slechts 92kcal, slechts 14 gram koolhydraten en 7,5 gram eiwitten per 100gram. Een prima vleesvervanger dus.
Het gehakt heb ik vervangen voor vegetarisch gehakt van de Vegetarische slager; een absolute aanrader.✅

https://www.instagram.com/p/Bz0vpi_IZDW/

Hoe maak je deze super smaakvolle Chili sin carne?

Ingrediënten voor 2-3 porties;
– 1 blikje linzen (260gr uitlekgewicht)
– 1 pakje vega gehakt (diepvries vd Vegetarische slager)
– 1 rode ui
– 1 winterpeen
– 2 a 3 teentjes knoflook
– 1/2 courgette
– 1/2 rode paprika
– 1/2 aubergine
– 1 blikje tomaten blokjes
– 1 (bijna heel) blikje tomatenpuree
– 2/3 zonnatura groente bouillon
– Paprikapoeder
– Peper, en evt. nog wat zout
– 2 eetlepels Olijfolie

Hoe maak je het?
Snijd alle groente in kleine blokjes. Fruit dan de ui en iets later de knoflook in olijfolie, voeg het gehakt toe en doe hier het bouillonblokje (bijna helemaal) in stukjes doorheen. Roer goed door elkaar. Voeg ook flink wat paprikapoeder / snufje peper toe. Vervolgens alle groente; goed door elkaar roeren en laten garen. Dan de tomatenpuree & een scheutje water.
Goed blijven roeren. Vervolgens de tomatenblokjes. Voeg dan de linzen toe (LET op; heb je PDS en / of kun je linzen niet goed verdragen omdat het een FODMAP rijk product is? Spoel de linzen dan eerst goed af, dat kan de klachten verminderen. Laat de pan dan 5 min zachtjes koken. Blijf af en toe roeren. Als het te dik is voeg je nog wat water toe.
Proef dan even of je de smaak goed vindt en indien nodig kun je nog wat smaakversterkers toevoegen.

Dit recept bevat per portie niet meer dan 500kcal en is vrij laag in koolhydraten door de linzen. Ook laag in verzadigde vetten door het vega gehakt. Laat je het me weten wanneer je dit hebt gemaakt?

*Variatietip: Houd je van fris/zuur bij bijvoorbeeld bruine bonen? Dan zal je een lepel piccalilly vast ook lekker vinden hierbij. Een augurk is ook een optie.

*Variatietip: Ben je een vleeseter dan zou je natuurlijk (biologisch) rundergehakt kunnen toevoegen i.p.v. het vegetarische gehakt. Maar heel eerlijk; je mist het gehakt niet en de vegetarische variant is echt een uitstekende vervanger voor gewoon gehakt!

Eet smakelijk!