De gezelligste tijd van het jaar staat alweer voor de deur; Kerst en Oud en Nieuw. Ieder jaar krijg ik weer vragen over hoe je zonder schuldgevoel toch kan genieten zonder teveel aan te komen in gewicht. Daarom heb ik speciaal voor jullie 10 praktische tips op een rijtje gezet en een heerlijk en eenvoudig voor- of tussengerecht voor het kerstmenu voor jullie bedacht. Lees je dit terwijl het niet je doel of wens is om af te vallen of je leefstijl te verbeteren, neem dan alles met een korreltje zout en doe lekker waar jij zin in hebt. Ik hoop dat jullie met deze 10 praktische tips niet (teveel) zullen aankomen in gewicht en misschien zelfs wel iets zullen afvallen. Vergeet vooral niet te genieten!!!

10 Praktische tips om te genieten tijdens de feestdagen zonder schuldgevoel

1. Eet langzaam en geniet van alles wat je eet en drinkt. Probeer na iedere hap je bestek weer even terug te leggen en let erop dat je goed kauwt. Weet je van jezelf dat jouw eet tempo hoog is en heb je na de maaltijd(en) vaak snel weer trek om iets te eten? Dan is dit een van de belangrijkste tips om mee aan de slag te gaan. Je hersenen geven pas na ongeveer 20 minuten een signaal af dat je vol zit. Heb je binnen 10 minuten je bord leeg, kun je met gemak nog een bord leeg eten en dan eet je dus eigenlijk veel meer dan je nodig hebt.

2. Drink je alcohol tijdens de feestdagen? Kies dan bij voorkeur voor een glas bubbels (prosecco of champagne) of droge witte wijn. Je kan ook kiezen voor een mix drankje zoals vodka met een frisdrank zonder suiker. Een glaasje rode wijn tijdens het gourmetten of bij een stukje rood vlees is natuurlijk ook een optie. Probeer de zoete wijn, bier, port, dessertwijn, mixdrankjes met gewone frisdrank of cocktails achterwege te laten. Alcohol vertraagt de vetverbranding en stimuleert de eetlust, dus wees je hiervan bewust en drink bij ieder glas een glas water (tegen de kater).

3. Krijg je eters thuis en heb je zelf de touwtjes in handen? Kies dan voor verantwoorde, maar lekkere hapjes voor bij de borrel. Ga je bij familie of vrienden eten? Dan wordt het lastig, maar dan is een balans dag een goede tip en je zou deze dag kunnen compenseren door een uur flink in beweging te zijn.

Hieronder een aantal tips voor bij de borrel, bijvoorbeeld voor het kerstdiner of tijdens oudejaarsavond.
– Laat het brood achterwege, kies liever voor zelfgemaakt toast van volkoren- spelt of koolhydraatarm brood met olijfolie, wat knoflook en/of saladekruiden; 10 min onder de gril op 175 graden in de oven.
– Kies nog liever voor diverse soorten rauwkost met hummus dip of tsatsiki. Deze dips zijn heel makkelijk om zelf te maken, maar in de supermarkt zijn ze ook verkrijgbaar.

Verder zou je op tafel kunnen zetten:
– Notenmix
– Diverse soorten olijven
– Komkommer als toastjes met bijvoorbeeld roomkaas en zalm of eiersalade
En bewaar nog wat ruimte voor het diner!

4. Ga je eten bij familie of vrienden en weet je dat het een calorie overload zal worden? Neem thuis dan alvast een kopje soep of een schaaltje kwark of yoghurt. Met een lege maag op visite gaan gaat je niet helpen om de rem er een beetje op te houden. Of je laat jezelf wel helemaal gaan en je houdt overdag al rekening met je voeding en/of beweging. Je kan er ook voor kiezen om een balans dag te houden na de dag waarop je teveel hebt gegeten en gedronken. Je drinkt op deze dag extra water en kruidenthee, vermijdt suikers, laat brood, witte rijst en pasta achterwege en je probeert extra te bewegen.

5. Als je thuis eters krijgt probeer er dan niet alleen in de keuken een feestje van te maken, maar ook op tafel. Dek de tafel zo kleurrijk mogelijk en gebruik gekleurde servetten, (nep) kaarsjes en als je het in huis hebt; gekleurd servies. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die van gekleurde en kleinere borden eten, daadwerkelijk minder eten dan wanneer ze van witte borden eten.

6. Het is geen originele tip, maar wel een zeer belangrijke. Probeer overdag al op te letten dat je voldoende water binnen krijgt. Een honger gevoel kan namelijk een dorstgevoel zijn en bij een dorstgevoel ben je eigenlijk al te laat met drinken. Zet bijvoorbeeld karaffen water op tafel met munt, gember en fruit, zo krijgt het water een lekker smaakje en dus zal je er meer van drinken. Ook wel fijn na al die glaasjes wijn;-)

7. Neem niet teveel sausjes bij het kerstdiner en maak ze eventueel zelf. Rode sauzen bevatten veel meer suiker dan witte sauzen, dus neem hier niet teveel van. Je zou ook zelf sausjes kunnen maken op basis van volle yoghurt, bijvoorbeeld een knoflooksaus met yoghurt, knoflook, bieslook en wat peper en zout. Of een zelf gemaakte pindasaus met minder suiker.

8. Ben je gek op oliebollen en appelbeignets? Als je de keuze hebt kun je beter voor appelbeignets gaan dan voor oliebollen. En je kan ze natuurlijk beter zelf maken dan bij de oliebollenkraam kopen. Dan heb je zelf in de hand hoe groot je ze maakt en hoeveel suiker je erover heen doet. Een oliebol (75 gram) met rozijnen heeft ongeveer 167 calorieën, een appelbeignet (55 gram) 100 calorieën, een appelcarre (110 gram) 350 calorieën en een appelflap (100 gram) maar liefst 400 calorieën!

9. Probeer tijdens de feestdagen een uur matig tot intensief te bewegen, zo kun je best wat extra calorieën en drankjes nuttigen zonder schuldgevoel. Denk bijvoorbeeld aan een lange wandeling door de duinen of op het strand. Is het slecht weer? Probeer dan thuis in beweging te komen. Via Youtube kun je heel gemakkelijk een work out volgen voor beginners of gevorderden. Ook kun je denken aan een half uur op de hometrainer of crosstrainer, of een yoga lesje thuis op een matje. Mocht het een witte kerst worden; ga dan lekker naar buiten met je kinderen of kleinkinderen of familie/vrienden.

10. Tot slot een recept tip voor een gezond en verantwoord voor- of tussengerecht:
Zalm (of tonijn) tartaartje met creme fraiche, komkommer, citroensap en dille kruiden.
Het is een heel eenvoudige gerecht en zit vol goede Omega-3 vis vetzuren (onverzadigde vetten).

Ingrediënten voor 4 personen:

– 300 gram rauwe verse zalm of tonijn (eventueel in kleine blokjes gesneden)
– 1 komkommer in dunne plakjes
– 1 á 2 potjes creme fraiche (1-2 eetlepels per portie)
– 1 citroen
– Dille kruiden, peper & zout

Ik wens jullie allemaal hele fijne feestdagen en een mooi en vooral gezond 2019!