Deze blog heb ik geschreven voor de website van een vriendin van mij; https://mommystories.nl/

Voordat ik jullie meteen overval met allerlei tips over hoe je gezond en fit kunt worden, wil ik mijzelf graag eerst even voorstellen. Ik ben Maaike Boere, 33 jaar, en inmiddels alweer 10 jaar fulltime werkzaam als diëtist en onlangs (okt 2018) heb ik ook mijn kwalificatie gehaald voor de titel ‘leefstijlcoach’.

Ik wil jullie vandaag meenemen in mijn blog waarin ik jullie iets wil vertellen over mijn werk als diëtist en leefstijlcoach en verder hoop ik jullie te kunnen enthousiasmeren om (indien nodig) gezond(er) en fit(er) te worden!

Sinds 2013 run ik mijn eigen diëtistenpraktijk en dit doe ik met heel veel passie en plezier. Het kost me redelijk veel energie, maar daarentegen krijg ik er ook veel positieve energie voor terug. Een van de mooiste onderdelen van mijn werk vind ik het coachen van mensen. Mensen komen bij mij om verschillende redenen. Meestal worden zij doorverwezen door een huisarts of praktijkverpleegkundige, maar soms zijn er ook mensen die zelf de stap nemen en iets aan hun gewicht of leefstijl willen veranderen. En dat veranderen van een leefstijl lijkt zo simpel, maar misschien herken je bij jezelf wel dat dit helemaal niet zo simpel is. Dat het zo lastig is heeft te maken met verschillende factoren. Denk maar eens aan je opvoeding, aangeleerd (eet)gedrag, maar ook aan cultuur, emotionele disbalans en het niet goed kunnen verwerken van emoties (door bijvoorbeeld heftige gebeurtenissen je verleden), verder speelt stress ook een grote rol. Er zijn dus heel veel factoren die meespelen als je zou willen werken aan een gezondere leefstijl. Dankzij mijn praktijk ervaring en empathische houding probeer ik mensen zo goed mogelijk te coachen.
Het coachen van mensen doe ik zowel online (via e-mail of Skype), als tijdens persoonlijke (sinds kort ook wandel!) consulten.
Leefstijl coaching vind ik een uitdaging en geweldig om te doen. Ieder mens is uniek en heeft zijn of haar eigen leefstijl gecreëerd. Een vrij pittige taak voor mij dus om stapsgewijs aan de slag te gaan met iemands wensen en/of doelen. Een van de belangrijkste dingen hierbij is om de juiste vragen te stellen (Motivational Interviewing) en ik gebruik ook regelmatig technieken en oefeningen vanuit de cognitieve gedragstherapie. Op deze manier kan ik mensen triggeren en de intrinsieke motivatie vergroten, want dat is dus waar het uiteindelijk om gaat. Wat zou iemand graag willen en waarom? Als je dit weet kun je samen gaan kijken waar verbeterpunten liggen en welke haalbare doelen je kunt stellen. Geduld is hierbij heel belangrijk. Je kan niet even in drie maanden tijd twee kledingmaten afvallen en de knop omzetten voor de rest van je leven. Dus mocht jij ook de wens hebben om je leefstijl te gaan veranderen, neem hier dan ook echt de tijd voor en wees blij en dankbaar met kleine veranderingen. En mocht je hulp nodig hebben, dan weet je mij vanaf nu te vinden

Verder wil ik jullie nu letterlijk een kijkje geven in mijn koelkast en wil ik jullie vertellen hoe ik zelf gezond en fit blijf en hoe ik dit heb bereikt.
Allereerst hieronder een foto van een goed gevulde koelkast met over het algemeen gezonde producten. Boodschappen doen vind ik echt zonde van mijn tijd, maar zodra de koelkast weer gevuld is ben ik altijd heel blij. En weet je wat ik doe met restjes groente? Daar maak ik lekkere soepjes van!

Hey maar pssst er liggen ook flesjes speciaal bier en 2 flesjes witte wijn in;-) Een gezonde leefstijl betekent voor mij dus absoluut niet dat ik niet meer kan genieten van een drankje. Het betekent ook niet dat ik geen taart, chocolade of ijs meer zal eten. Ik vind het heerlijk om zo af en toe eens iets zoets te snoepen, maar het heeft wel even geduurd voordat ik hier zonder schuldgevoel van kon genieten. Ik ben op mijn 18e namelijk best een periode heel flink geweest en ik woog toen bijna 80kg. Dat was voor mij het moment waarop ik besloot de opleiding Voeding & Diëtetiek te gaan doen en vanaf dat moment ben ik in de loop der jaren (ja je leest het goed, ‘jaren’), mijn leefstijl gaan veranderen. Ik heb hier veel geduld bij gehad en daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Momenteel heb ik een gezond gewicht en zit ik veel beter in mijn vel als toen ik nog zo flink was. Hoe ik mijn leefstijl heb kunnen veranderen zal ik jullie vertellen. Ik ben destijds veel meer gaan sporten en bewegen. Ik ontdekte bodypump; een intensieve kracht training les waarbij je al je spieren traint. Hierdoor begon ik vetmassa te verliezen en spiermassa te ontwikkelen. Oh wat voelde dat goed. Verder ontdekte ik ook veel andere lessen die ik leuk vond, zoals yoga/pilates, bodyshape en ik ging regelmatig grote stukken wandelen of stukjes hardlopen. Het viel me op dat ik steeds na iedere sportles of wandeling een goed en trots gevoel kreeg. En dat heb ik tot op de dag van vandaag kunnen vasthouden. Ik sport nu gemiddeld 4 keer per week, kan soms iets meer of iets minder zijn. Maar over het algemeen streef ik ernaar om dagelijks minstens 60 minuten matig tot intensief in beweging te zijn.
Het is overduidelijk dat sporten en bewegen veel met mijn gemoedstoestand doet, je maakt namelijk neurotransmitters aan zoals endorfine (anti stress hormoon), dopamine (verbetert je humeur, motivatie en aandacht) en serotonine (ook belangrijk voor je humeur, je zelfvertrouwen en je impulscontrole, bovendien neutraliseert het cortisol – het stress hormoon).
En omdat ik veel meer ben gaan sporten, raakte ik meer gemotiveerd om mijn eetpatroon aan te pakken en hier ben ik ook voedingssupplementen bij gaan gebruiken.

Verder zal ik jullie nog een paar korte tips geven die ik heb toegepast om gewicht te verliezen. Ik ben veel meer water gaan drinken. Vroeger dronk ik weinig water, ik vond het saai en ik had weinig dorst. Ik dronk eigenlijk vooral suikervrije limonade, cola light, koffie en veel thee. Toen ik tijdens de opleiding meer te weten kwam over het belang van voldoende vocht voor een goede darmwerking, voor voldoende concentratie, energie en voor een goede hormoonbalans, kon ik dit punt goed aanpakken. Ik ben toen 1.5 liter water per dag gaan drinken en ook dit doe ik tot op de dag van vandaag nog steeds, al vind ik het in de winter wel iets lastiger moet ik toegeven. En een groot nadeel is dat ik er ’s nachts meestal 2 x uit moet om te plassen, grrr…..

Dan tot slot ben ik op de snelle koolhydraten gaan letten. Ik koos vroeger regelmatig voor mueslibollen, cruesli, zoet beleg en zoete fruit soorten. Inmiddels weet ik dat dit soort producten even kort energie geven, maar daarna krijg je een bloedsuikerspiegel daling en snak je weer naar zoetigheid. Dus ik kies tegenwoordig zoveel mogelijk voor producten met langzame koolhydraten zoals havermout, Griekse yoghurt, home made granola, noten, zoete aardappel, volkoren quinoa, etc. Deze producten geven mij veel meer verzadiging en laten mijn bloedsuikerspiegel niet zo snel stijgen, waardoor je minder trek hebt in verkeerde dingen.
Nu ik zo lekker aan het schrijven ben realiseer ik mij dat ik jullie nog veel meer zou kunnen vertellen, maar ik was van plan mijn blog niet te lang te maken. Ik zal alleen nog wat “highlights” noemen waardoor ik me zo gezond en fit voel;

• Plannen van maaltijden & gezonde boodschappenlijstjes maken.
• Mealpreppen; soepen, restjes ovenschotels, gezonde sauzen; invriezen maar.
• In de weekenden bak ik regelmatig wortelbanaancake of havermout banaan pannenkoekjes; deze zijn ook prima om in te vriezen voor als
je doordeweeks minder tijd hebt.
• Langzaam en mindful eten én vooral genieten!
• Ik pas de 80/20 regel toe; 80% super gezond en 20% laat ik de teugels vieren.

Ik hoop dat jullie mijn blog met plezier gelezen hebben en dat je er misschien ook tips uit hebt kunnen halen. Voel je welkom om een reactie achter te laten!

Wil je meer weten over mij en wil je tips over een gezonde leefstijl, emotie eten, sport en wil je meer inspiratie voor in de keuken?
Volg mij dan op Instagram @Maaike_Boere_Diëtist.

Liefs,
Maaike

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.