Interview met succesverhaal:

 

 

  1. Wat was voor jou de reden om een afspraak te maken met Maaike Boere diëtist & leefstijlcoach?

 

In de loop der jaren heb ik aanzienlijk overgewicht ontwikkeld. Medio 2018 zat ik bij de huisarts vanwege klachten over mijn bloeddruk. Zijn advies was onder andere om af te vallen en hij verwees me door naar Maaike Boere. Vanzelfsprekend wist ik al dat ik te zwaar was, na genoemd advies besloot ik toch maar dat het er nu maar eens echt van moest komen !

 

  1. Hoe was je motivatie tijdens het intake gesprek?

 

Ik had het stellige voornemen om goed af te vallen. Heel belangrijk voor me:

om dit succesvol te doen is permanente verandering van gewoonten van groot belang. Ik heb dit besproken met Maaike en haar gevraagd hierin actief mee te denken.

 

  1. Hoe komt het dat je zo succesvol aan het afvallen bent zonder dat je “honger” hebt?

 

Maaike heeft mij alternatieve voedingsschema’s voorgelegd waarmee ik prima uit de voeten blijk te kunnen. In plaats van drie keer per dag eet ik nu vijf keer (kleinere hoeveelheden). De belangrijkste veranderingen voor mij zijn (onder andere) dat ik veel minder brood eet. Als ontbijt maak ik havermout klaar of ik doe een kom (volle) yoghurt met vruchtjes, aangevuld met een bakje koffie. In de loop van de ochtend twee volkoren crackers (Wasa Knäckebröd) en tussen de middag eet ik drie sneetjes koolhydraat arm bruin brood. Uiteraard moet het broodbeleg ‘in orde’ zijn !  Denk hierbij aan 30-plus kaas, rookvlees, rosbief of osseworst. ‘s-Avonds eet ik vooral minder vlees, in plaats daarvan kip of vis, veel groente op het bord en drie kleine aardappeltjes. Ik neem geen witte macaroni of andere witte pasta’s, maar alleen volkoren. En ik maak de sausjes zelf! Gedurende dag drink ik vooral water (‘s-morgens koffie). Als ik ‘s avonds nog trek heb neem ik een handje noten zoals amandelen, walnoten of pecan noten.

In mijn vrije tijd was ik al scheidsrechter in de korfbalsport, dat is onveranderd doorgegaan. Wel hebben wij sinds kort een puppy waarmee ik dagelijks aan het wandelen ben. Als je dat leuk vindt en er tijd voor hebt dan is dat een aanrader!

Alles overziend kan ik het goed volhouden en heb ik geen honger. Ik denk (en hoop) dat ik dit ook op lange termijn goed zal kunnen volhouden!

 

  1. Wat vind je prettig aan de consulten bij Maaike Boere? 

    Maaike luistert goed en stemt haar voorstellen specifiek af op jouw persoonlijke situatie, voedingsgewoontes, medische gegevens en wensen. Dat is me tot nu toe heel goed bevallen. Verder houdt ze de vinger goed aan de pols, zij is een prima coach! De contacten met haar zijn prettig.

 

  1. Hoeveel kilo en centimeters buikomvang ben je nu kwijt in hoeveel maanden? En hoe is je motivatie om nog verder af te vallen? 

    Ik ben medio augustus 2018 gestart en ben u – begin januari 2019 – ongeveer 19 kilo kwijt. Mijn buikomvang is ongeveer 11 centimeter geslonken (…). Leuke bijkomstigheid: Het bleek nodig om een nieuwe garderobe aan te schaffen en mijn (nette) broeken flink door de kleermaker te laten innemen! 

    Om op mijn streefgewicht te komen wil ik nog ongeveer 10 kilo afvallen. Tot nu toe ging het voorspoedig en houd ik goede moed. Daarna gaat het erom, mijn streefgewicht plus minus vast te kunnen houden ….

 

  1. Heb je een gouden tip voor de bezoekers van deze website?

    Om (snel) af te vallen zijn allerlei middeltjes op de markt die op de korte termijn effect kunnen hebben. Ook zijn er boeken en programma’s beschikbaar zoals die van Sonja Bakker of de Weight Watchers etc.. Het kan allemaal bijdragen…

Maar…;

De sleutel tot succes zit  ‘m wat mij betreft vooral in het “duurzaam veranderen van voedingsgewoontes”. Als je dat niet doet zit het gewicht er zo weer bij (met rente …). Gouden tip: Als je echt flink wilt afvallen zoals ik: ga dan niet zelf experimenteren, overleg met je huisarts en ga naar een diëtist!

 

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.