In deze blog vertel ik jullie graag over mijn FODMAP dieet ervaring na een aantal jaren veel buikklachten te hebben gehad. Afgelopen zomer waren er weken bij dat ik 3-4 dagen last had van een dikke opgezette en pijnlijke buik.
Ik raakte er steeds meer gefrustreerd van wat de klachten natuurlijk niet ten goede kwam. Ik was het gewoon echt spuug zat. Naast een opgezette en pijnlijke buik had ik ook regelmatig last van obstipatie. Soms ging ik 3 dagen niet naar het toilet. Kun je je voorstellen hoe je je dan voelt? Opgeblazen, geïrriteerd en echt niet blij! Het was voor mij op een gegeven moment zo erg dat ik net 4 maanden zwanger leek, zie foto:

Het lukte ook niet goed meer om mijn buik in te houden als ik weer eens last had. Ik had als diëtist uiteraard al diverse dingen geprobeerd, maar niets hielp en de klachten kwamen steeds weer terug. Ik had een tijdje probiotica geslikt, maar de klachten leken toen zelfs iets erger te worden. Dus daar ben ik na een aantal weken weer mee gestopt. Toen ben ik een tijdje tarwe en gluten gaan vermijden, maar ook dit gaf helaas weinig verbetering. Verder heb ik een colonscopie (darmonderzoek) gehad waarna ik te horen kreeg; u heeft PDS, oftewel ‘Prikkelbaar Darm Syndroom.’ Vervolgens kreeg ik van de maag lever darmarts een folder mee met standaard adviezen. Hier stond bijvoorbeeld in dat je veel water moet drinken, veel vezels uit groente, fruit en volkoren producten moet gebruiken en dat je stress moet vermijden en dagelijks veel in beweging moet zijn.
Goh, verrassende adviezen maar niet heus. Ik voldeed echt aan alle adviezen en kon het met een grote krul afvinken. Ergens was ik natuurlijk opgelucht dat mijn darmen verder gezond en schoon waren, maar ik was nog steeds niet van mijn klachten af! Dus ging mijn zoektocht verder.
Mijn huisarts schreef regelmatig medicijnen voor om mijn stoelgang te verbeteren, maar hier kreeg ik alleen maar meer gasvorming van. Er waren dagen bij dat ik 2 zakjes movicolon gebruikte en soms zelfs laxeerpillen moest innemen, omdat mijn darmen gewoon nauwelijks reageerden op de medicijnen. Ook nam ik bijna dagelijks een glas water met psylliumvezels. Deze vezels spraken mij meer aan dan de zakjes movicolon, omdat het natuurlijke vezels zijn die de ontlasting zachter maken.
Verder probeerde ik meer ontspanningsoefeningen te doen, ging ik vaker mediteren, deed ik yoga en pilates, maar ondanks dit alles bleef ik maar tobben met mijn buik. Sommige dagen waren zo vervelend dat ik me soms zelfs wat somber voelde. Niet zo gek; je darmen produceren voor maar liefst 95% serotonine. Hét gelukshormoon waar je blij van wordt. Nou dat hormoon werd bij mij duidelijk minder aangemaakt. Ik voelde me juist meer gestrest en soms zelfs ook wat angstig en onzeker; het voelde alsof ik op slot zat en alsof mijn darmen niet meer konden communiceren met mijn brein. En laat dit nu nou juist zo belangrijk zijn om lekker in je vel te kunnen zitten.

Op een gegeven moment was ik het dus helemaal zat en besloot ik het FODMAP dieet te gaan proberen. Ik zag er best tegenop, aangezien ik wist dat het flink puzzelen zou worden. Ondanks dat hoopte ik natuurlijk dat ik door FODMAP vrij te gaan eten snel van mijn klachten af zou komen. En precies dat gebeurde dus – al binnen een week! Zie foto:

Op advies van een collega diëtist uit Lisse (Marloes Mulder van Slimeetcoaching) ben ik het FODMAP dieet gaan uitproberen. Ik kreeg praktische informatie waar ik direct mee aan de slag kon gaan en op aanraden van haar bestelde ik het FODMAP boek van Joyce Bijl en Jacqueline Gerrits. Dit boek kan ik iedereen aanraden die darmproblemen heeft (van diarree klachten tot obstipatie), maar het is altijd goed om eerst met een diëtist je voeding onder de loep te nemen. Ga dus niet op eigen houtje het FODMAP dieet uitproberen, want misschien is dat helemaal niet nodig en de kans dat je tekorten krijgt in je voeding is aanwezig.
Nu willen jullie waarschijnlijk weten wat het FODMAP dieet is en hoe ik van mijn klachten afgekomen ben? Ik zal jullie eerst kort vertellen wat het FODMAP dieet is; FODMAP’s zijn voedingsstoffen (moleculen), die klachten zoals gasvorming en buikpijn kunnen veroorzaken.

FODMAP is een afkorting voor:

F Fermenteerbare
O Oligosachariden (fructanen en galactanen).
D Disachariden (lactose).
Deze komen voor in melkproducten.
M Monosachariden (fructose).
Deze komen voor in fruit en groenten.
A And
P Polyolen (suikeralcoholen).
Deze komen voor in zoetstoffen, fruit en groenten.

Best ingewikkeld zou je denken, maar dat valt best wel mee. Met behulp van een praktisch voedingsschema ben ik eerst 6 weken lang FODMAP vrij gaan eten. Deze fase wordt ook wel de ‘eliminatie fase’ genoemd. Het lastigste in deze fase vond ik het uit eten gaan en de vakantie in Kroatië, maar over het algemeen is het echt heel goed te doen en kun je echt nog lekker en vrij normaal eten.
Vervolgens ben ik PER FODMAP gaan uittesten waar ik op reageerde. Deze fase wordt ook wel de ‘herintroductie fase’ genoemd en neemt enkele weken in beslag. Ik ga deze niet stap voor stap beschrijven, omdat ik dan nog 4 pagina’s verder ben, maar ik ga jullie wel vertellen waar mijn darmen niet blij van werden/worden;

– Disachariden (lactose); met name melk en kwark, Griekse yoghurt en kaas gaan bij mij gelukkig goed.
– Oligosachariden (fructanen en galactanen); knoflook, koolsoorten, prei, en in grote hoeveelheden (rauwe) ui. Tarwe brood gaat goed, maar tarwe pasta geeft toch vaak wel klachten, dus daarom heb ik gekozen voor spelt pasta. Verder reageer ik sterk op peulvruchten; bruine bonen, linzen, kikkererwten; allemaal heel gezond en ik at ze regelmatig, maar nu kan ik slechts een handje per maaltijd eten en ik moet ze eerst goed afspoelen.

Nu denk je misschien, jeetje nooit meer een lekkere cappuccino op een terras of een pasta of curry met ui en knoflook. Dat was dus ook mijn eerste gedachte, maar gelukkig is hier een geweldige oplossing voor. Er zijn supplementen op de markt gebracht door ‘Disolut’. Deze supplementen zorgen ervoor dat je de FODMAP’s waar je klachten van krijgt wél goed kan verteren, dus je krijgt geen klachten als je de supplementen in neemt voordat je een FODMAP rijke maaltijd gaat eten. Voor mij echt dé uitkomst, aangezien ik in december naar Thailand ga en daar ga ik vast en zeker curry’s met knoflook eten:) Wil je meer informatie over de supplementen van Disolut? Bezoek en bestel de supplementen dan op de website van Disolut.

Ben jij na het lezen van mijn blog enthousiast geworden en wil je ook van je vervelende buik klachten af? Neem dan gerust contact met mij op. Dankzij het FODMAP dieet ben ik voor 95-100% klachten vrij, tenzij ik iets eet waar een combinatie van FODMAP’s in zit en ik vergeet een supplement van ‘Disolut’ in te nemen. Ik ben inmiddels een paar maanden verder en er zijn al een aantal mensen voor je geweest die ik dankzij het FODMAP dieet heb kunnen helpen om van hun klachten af te komen. Stel jezelf deze vraag eens; hoeveel is het je waard om meer energie, een regelmatige stoelgang en een opgewekt humeur te hebben?
Als je het mij vraagt echt héél veel!

Ik help je graag!

Maaike